کار روتر چیست؟

به زبان ساده، یک روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب رسانده و با این کار آن‌ها را به اینترنت متصل می‌کند. این داده‌ها می‌توانند بین چند دستگاه در شبکه باشند یا از دستگاهی به سمت اینترنت فرستاده شوند. روتر یک آدرس آی پی (IP) به هر کدام از دستگاه‌های شبکه می‌دهد تا در هنگام دریافت و ارسال داده‌ها، آدرس مقصد یا مبدا خود را بداند. با این کار، روتر مطمئن خواهد بود که بسته‌های ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد صحیح خود خواهند رسید و در مسیر شبکه گم نمی‌شوند.

بسته‌های اینترنت را همانند بسته‌های پستی تصور کنید؛ هر بسته نیازمند یک آدرس است تا به دست دریافت کننده‌ی صحیح خود برسد. شبکه‌ی محلی رایانه‌ی شما نیز همانند یک کوچه‌ی فرعی در دل یک شهر است که تنها دانستن نام آن برای پستچی کافی نیست و او نمی‌تواند شما را در دنیای به این بزرگی تنها با نام یک کوچه پیدا کند.

از همین رو در صورت ناقص بودن اطلاعات، ممکن است بسته به خانه‌ی شخص دیگری تحویل داده شود،به همین جهت روتر اطمینان حاصل می‌کند که هر آدرس (دستگاه) یک شماره‌ی منحصر به فرد دارد تا بتواند با استفاده از آن‌ها بسته‌های خود را به مسیر درست تحویل دهد.

اگر نیاز به بازگرداندن داده به فرستنده‌ی آن داشته باشید یا یک بسته‌ی دیگری را خودتان ارسال کنید، روتر شما مجددا این کار را انجام خواهد داد. با این که این کار برای هر بسته به صورت مجزا انجام می‌شود، ولی سرعت آن به قدری زیاد است که در کمتر از چند میلی ثانیه کار آن انجام می‌شود و حتی در صورت ارسال چند بسته از چند دستگاه مختلف نیز تاخیر خاصی احساس نخواهد شد.

تفاوت روتر با مودم چیست؟

از آنجایی که مودم‌های امروزه هر کدام یک روتر توکار در خودشان دارند، تفاوت بین مودم و روتر تا حد زیادی محو شده است، ولی افرادی که روزهای اولیه‌ی اینترنت را به یاد داشته باشند می‌دانند که این دو عملکرد متفاوتی دارند.

برای اتصال به اینترنت از طریق سرویس‌دهنده‌ی اینترنت خود (ISP) نیاز به مودم دارید، همچنین برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های خود در شبکه (از جمله مودم) نیازمند روتر هستید. با این کار، روتر به مودم و دستگاه‌های شما اجازه‌ی انتقال داده‌ها به جاهای مختلف را می‌دهد. مودم واسطه‌ای است که داده‌های شما را به اینترنت ارسال کرده و پاسخ را برای شما دریافت می‌کند.

از آنجایی که زبان رایانه‌ها با زبان اینترنت متفاوت است، نیاز به یک مودم دارید. رایانه‌ها و تلفن‌های همراه با سیگنال دیجیتال اربتاط برقرار می‌کنند، در حالی که اینترنت بر اساس سیگنال آنالوگ کار خود را انجام می‌دهد.

مودم تمامی این سیگنال‌ها را به قالب مناسب تبدیل می‌کند. شاید جالب باشد که بدانید نام مودم از همین ویژگی آن گرفته شده است. در واقع عبارت «Modem» از ترکیب دو کلمه‌ی «Modulator» به معنی «تلفیق کننده» و «Demodulator» به معنی «تفکیک کننده» گرفته شده است. تبدیل این سیگنال‌ها به سیگنال مناسب کار اصلی مودم است.

کاربرد روتر چیست و چه زمانی به یک روتر نیاز داریم؟

در گذشته که تنها یک رایانه در هر خانه موجود بود، می‌توانستید تنها با یک مودم به اینترنت متصل شوید. از نظر فنی حتی الان هم این امکان وجود دارد، ولی به دلایل امنیتی بهتر است حتی برای شبکه‌هایی که تنها شامل یک دستگاه می‌شوند نیز از یک روتر استفاده کنید.

با این حال امروزه در هر خانه‌ای بیش از یک دستگاه رایانه یا تلفن همراه وجود دارد که این مساله باعث می‌شود داشتن یک روتر ضروری شود. برای مثال یک خیابان را در نظر بگیرید. اگر در یک خیابان تنها یک خانه وجود داشته باشد، دیگر برای آدرس دادن نیاز به ارائه‌ی شماره پلاک خانه نخواهید داشت، ولی زمانی که بیش از یک خانه در آن جاده قرار داشته باشد، نیازمند آدرسی دقیق‌تر و اصطلاحا محلی خواهید بود.

نه تنها برای اتصال چند دستگاه به اینترنت، بلکه برای اتصال چند دستگاه به یکدیگر نیز نیاز به روتر دارید. حتی اگر اینترنت هم نداشته باشید، با این حال می‌توانید از یک روتر استفاده کرده و با رایانه‌ها و تلفن‌های همراه خود یک شبکه‌ی محلی ایجاد نمایید. با این کار قادر به انتقال داده‌های خود در داخل شبکه و اشتراک‌گذاری محتوایی نظیر چاپگر، اسکنر یا حتی کنسول‌های گیمینگ خواهید بود.

بدون روتر، داده‌ها قادر نخواهند بود که دستگاه مقصد را به درستی پیدا کنند. برای مثال اگر درخواست چاپ یک سند را داده باشید، رسیدن این دستگاه به تلفن همراه شما چه سودی دارد؟ این درخواست باید به چاپگر ارسال شود.

برای راه‌اندازی خانه‌های هوشمند، استفاده از روتر بسیار ضروری است، چراکه تمامی دستگاه‌های شما باید به یکدیگر متصل باشند. در صورت عدم وجود روتر، دستگاه‌های شما قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نخواهند بود. حتی شاید داشتن اینترنت برایتان ضروری نباشد، ولی قطعا نیاز به روتر دارید.

تفاوت روتر بی‌سیم و سیمی

تفاوت روتر بی‌سیم و سیمی در نوع ارتباطی است که پشتیبانی می‌کنند. روتر سیمی تنها دارای پورت «LAN» است، در حالی که یک روتر بی‌سیم یا وای‌فای به یک آنتن و آداپتور وایرلس مجهز است تا امکان برقراری ارتباط بدون نیاز به کابل را فراهم کند.

بیشتر مودم‌های امروزی هم پورت LAN و هم آنتن وای‌فای را در کنار هم دارند. قبل از انتخاب مودم مناسب باید نیاز خود را سنجیده و بر اساس آن اقدام به خرید کنید.